På sjöfartsfartyg har vi under de senaste årtiondena sett en allt större digitalisering av viktiga system. Detta har ytterligare påskyndats av införandet av hybrid- eller eldrivna lösningar för framdrivning. Det finns en stor mängd insiktsfull information som kan hämtas från sådana system. Det kan dock vara lättare sagt än gjort att använda den på rätt sätt.
Ändå kan detta vara en guldgruva av information. Djupa insikter om fartygets prestanda och om din verksamhet har stora positiva konsekvenser, som minskad bränsleförbrukning och förebyggande av kostsamma driftstopp.
I den här artikeln undersöker vi hur digitaliseringen av fartygen, i kombination med flexibla mjukvarulösningar, kan öka effektiviteten och optimera verksamheten.
Minskar utsläppen
Låt oss först titta på optimering av bränsle- och energiförbrukningen, tillsammans med dina utsläpp. En gång i tiden räckte det kanske med att hålla ett öga på hastighetsmätaren och flödesmätaren, jämföra de två och få en "tillräckligt bra" indikation på hur hårt man borde köra motorerna för att uppnå önskad hastighet.
I dag är ekvationen mycket mer komplex. Det finns ett stort antal system och sensorer utspridda över hela fartyget, som alla producerar data som du kan använda. Det är här du hittar den information som behövs för att optimera specifika operationer, specifika rutter, ditt serviceschema och kommunikationer.
Låt oss titta på några av de system som tillhandahåller dessa data:
- Motor/kraft
- Automations- och larmsystem
- Navigation
- Propellrar
- Hotellström och batterier
- Temperaturer och vibrationer i hela fartyget.
- Väderinformation, t.ex. vindriktning/hastighet/temperatur/tryck/vågor etc.
- Driftspersonal (kapten och besättning)
En utmaning är att dessa olika källor sällan talar samma språk eller kommunicerar med varandra. Olika dataprotokoll och proprietära datalösningar kan hindra konsolidering av denna information. Uppgifterna är ofta ostrukturerade, vilket innebär att de inte är kontextualiserade med andra system. Målet är att samordna alla dataset och kontextualisera dem i en och samma plattform.
Det är så man får ut värdet av data. Motorns prestanda och bränsleförbrukning i sig berättar bara en del av historien. När de kombineras med ytterligare variabler, som väderförhållanden, motorbelastning, propellerstigning och navigationsdata, kommer metoder för att optimera varje aspekt av din verksamhet att dyka upp.
Så här fungerar det
Kort sagt ansluts alla rådatakällor till en mellanliggande IPC - EDGE-enhet. Data skickas till en molnmiljö där du kan skapa en tillgångsmodell för fartyget. Molnet tillhandahåller den lagring och datorkraft som behövs för att strukturera, anpassa och aggregera dina data.
- Varje mätvärde från ett fartyg kan jämföras med andra fartyg. Rutter kan jämföras med varandra.
- Information från tredjepartskällor kan läggas till/justeras, t.ex. detaljerade väder- och tidvattencykler.
- Rapporter kan distribueras automatiskt.
Genom öppna och säkra API:er (Application Programming Interfaces) kan dina resultat vidarebefordras till andra system. Det kan återkopplas till fartyget och aktivt ge råd om dess drift. Du kan också köra det genom dina egna eller partners dataanalysplattformar för mer specialiserad analys.
Framväxande förmågor
Du kanske börjar se potentialen i hur dessa data kan användas för optimering. Ju mer data som samlas in, desto mer detaljerad blir din rapport.
Låt oss utforska några tillämpningsområden som uppstår med en sådan resurs:
Kraften i visualisering
När du har visualiserat dina data ser du hur saker och ting överlappar varandra och korrelerar. Du får omedelbara resultat och märker snabbt avvikelser och mönster i en verksamhet. Du kanske ser att bränsleförbrukningen är högre eller lägre med en viss besättning eller kapten, trots att fartyget och rutten är desamma. Eller att en etablerad rutt förbrukar mer energi under vissa vind- och väderförhållanden, vilket tyder på att det finns ett bättre alternativ.
Ytterligare analys
Nu när du har verktygen och data till hands kan du börja se trender över tid. Detta kan förbättra effektiviteten, minska stilleståndstiden och ge dig en bättre förståelse för din verksamhet i stort. Med tiden kommer du att upptäcka vilka fartygskonfigurationer som är optimala under specifika förhållanden.
Vissa delar av rutten kan avslöja var justeringar bör göras, t.ex. en viss stigning på propellern i kombination med en viss effekt från kraftsystemet baserat på navigationsdata. Det finns mycket att vinna på att göra justeringar på detaljnivå.
Service i rätt tid
Med alla fartygssystem centraliserade på ett ställe kommer du att börja se fartygets servicebehov, ända ner på komponentnivå. Operativ profil, fartygsspecifika system och regionala förhållanden spelar alla en roll för när en komponent eller ett system behöver service. Även inom en och samma fartygsklass och -konstruktion finns det skillnader beroende på vilken belastning fartyget utsätts för. Genom att känna till detta kan du bättre planera stillestånd och servicecykler och maximera drifttiden utan extra risker.
Denna information i en molnlösning kan också minska behovet av samordning mellan fartygets operatör, dess tillverkare eller tjänsteleverantör och fartygets besättning. För att sänka kostnaderna för underhåll är god kommunikation och uppföljning avgörande. Mycket av detta kan nu automatiseras.
Simulering och garanti för drifttid
Med tid och tillräckligt med data kan komplexa simuleringar köras. Detta kan användas för att skapa mer exakta förutsägelser av din produktion och dina driftskostnader. Detta utgör också grunden för att en tillverkare tryggt ska kunna ge mer omfattande drifttidsgarantier. Proaktiva servicerekommendationer och reparationer kommer att nå en helt ny nivå, ända ner på komponentnivå. Med den här typen av analyser till hands kan både du och tillverkaren känna er trygga med att de delar ni behöver alltid finns tillgängliga, samtidigt som onödig service och onödiga reparationer blir ett minne blott.
Slutsatser
Moderna fartyg har en mängd sensorer som producerar en mängd data om fartygets prestanda. Det har dock varit en utmaning att konsolidera all denna information för mer omfattande analyser. Moderna "vessel-to-cloud"-lösningar gör detta möjligt, och ledande operatörer och systemintegratörer anammar tekniken.
Digitaliseringen och mjukvarulösningarna inom sjöfartssektorn växer och vi måste ta till oss de verktyg som finns för att kunna utnyttja den information som fartyget kan ge oss. Det har potential att minska utsläppen och öka fartygets effektivitet på kort sikt. På lång sikt kan det ha en stor positiv inverkan på hela din verksamhet genom att du använder en digital driftsmodell för hela din flotta.
