Har ditt uppdrag försenats på grund av en alltför optimistisk syn på tekniken? Har förseningar i den inledande förhandlingen om finansiering och kontrakt trängt sig på i senare skeden av byggandet och leveransen av ditt fartyg?
Förvärv av ett nytt höghastighetsfartyg eller arbetsfartyg är en dyr och komplex process som involverar många olika aktörer och faktorer. När ny teknik införs tillkommer också en del nya och okända faktorer, men det finns alltid sätt att minska riskerna.
I den här artikeln går vi igenom tre sätt att minska riskerna och få bästa möjliga avkastning på investeringen när du köper ett fartyg med ny kraftteknik med låga eller inga utsläpp.
Vanliga riskfaktorer
Som du vet är inköpsprocessen i sig en komplex process. Många olika aktörer från olika områden måste samverka.
- Finansiering
- Design och specifikationer
- Komponenttillverkare och leverantörer
- Klassificeringssällskap
- Operativa kontrakt
Det här är viktiga delar som påverkar varandra i olika grad. De måste alla stämma överens innan du får ditt fartyg, och även små förseningar i en del kan orsaka allvarliga förseningar i projektet. Kostnaderna är betydande för fartyg i kommersiell drift, och medel kan behöva anslås från flera parter.
Fartygets miljöprofil och implementeringen av hybrid-, el- eller annan alternativ bränsleteknik måste fastställas tidigt. De lösningar som finns för hybrid- och eldrift kräver till exempel högre CAPEX och leveranskedjorna skiljer sig från vad du kanske känner till från konventionella dieseldrivna fartyg. Infrastrukturbehoven, t.ex. batteriladdningslösningar, kan inte heller tas för givna.
Sammanfattningsvis innebär ny teknik också nya friktionspunkter. Detta kan innebära risker om de inte hanteras på rätt sätt, men det finns sätt att utnyttja dem.
Läs mer: Hur fungerar hybrid/elektrisk framdrivning i höghastighetsfartyg (HSV)?
Hur kan man minimera riskerna?
Realistiska förväntningar på teknikens kapacitet
Det är viktigt att känna till både styrkor och svagheter för ditt teknikval. Detta kan omfatta potentiella alternativ eller alternativ för din operativa profil och budget. Kanske är en helt elektrisk lösning inte optimal, eller ens möjlig, för den avsedda regionen eller rutten, och du bör titta på andra bränslen med låga utsläpp eller nollutsläpp, som biogas och andra e-bränslen. Att ha realistiska förväntningar redan i planeringsstadiet kan spara både tid och pengar.
Vi strävar alla efter en grönare och effektivare användning av våra resurser, men man måste alltid komma ihåg att status quo, och det traditionella sättet att närma sig både förvärv och drift av kommersiella fartyg, etablerades utan dagens miljöhänsyn. Detta kräver en anpassning av både överväganden och förväntningar. Men eftersom utsläppen inte har prioriterats i någon större utsträckning tidigare finns det en otrolig potential för snabba och betydande förbättringar och resultat. Förutom de miljömässiga fördelarna ska inte heller effekterna på OPEX underskattas.
Läs också om detta: Höghastighetsfartyget Seastreak "Wall Street" och hur de minskade driftskostnaderna och CO2-utsläppen
Minska antalet parter
När det gäller lösningar med låga utsläpp eller nollutsläpp har vi ännu inte samma produktionsvolymer och lager av komponenter som på dieselmarknaden. Delarna är inte heller utbytbara på samma sätt, vilket kräver mer specialiserad hårdvaru- och mjukvaruexpertis vid service.
Genom att samla allt som rör leverans och service hos en part förenklas processen avsevärt både internt och externt om behov skulle uppstå. Tänk om du var tvungen att kontakta tillverkarna av din bils enskilda komponenter när du skulle köpa eller utföra den årliga servicen.
Oavsett om du kör en ny förbrännings-, hybrid- eller elbil vill du bara att återförsäljaren ska ta hand om den. Med rätt leverantör är det möjligt, även inom den maritima sektorn.
Läs mer: Hur digitalisering och molnteknik optimerar din marina verksamhet
Ha ett nära samarbete med din leverantör
Det kan vara fördelaktigt att ha ett närmare samarbete med din leverantör redan från ett tidigt skede. På grund av det nuvarande paradigmet med leveranskedjor och interoperabilitet mellan komponenter kan en nära kommunikation med leverantören redan i designfasen göra resan från idé till drift betydligt smidigare.
Att vara en tidig användare av nya lösningar innebär en viss inneboende risk, men genom att arbeta med en partner som har etablerat ett förtroende och en rapport kan risken vändas till en belöning. Som operatör kan du känna dig trygg med att det bara finns en enda kontaktpunkt om det skulle behövas.
Digitaliseringen är inbyggd i ny teknik i mycket större utsträckning än vad som varit fallet historiskt. Detta är en tydlig fördel som kan förbises. Servicebehov och serviceintervall kan automatiseras, vilket garanterar tillgång till reservdelar, expertis och minimal stilleståndstid. Datainsamling från fartygets olika system gör det möjligt att optimera rutter, drift och driftsprofil, vilket resulterar i en avsevärd minskning av driftskostnaderna (OPEX).
Detta är en av de viktigaste skillnaderna mellan den "gamla och nya" typen av marinfartyg. Även om den initiala CAPEX ökar när ny teknik införs, förbättras driftsstabiliteten och driftskostnaderna avsevärt.
Slutsats
Det går inte att förneka att det finns risker med att vara en tidig användare av ny teknik. Det finns dock sätt att minska och mildra sådana risker och vända dem till belöningar.
Hybridfartyg, elfartyg och fartyg som drivs med alternativa bränslen (e-fuels) kräver andra överväganden och har andra styrkor och svagheter än traditionella dieselfartyg. En välgrundad inställning till tekniken och hur den tillämpas redan i de tidiga designfaserna är det bästa stället att börja på. Aspekter som bränsle- och kraftinfrastruktur kan ofta tas för givna. Leverantörerna har ingående kunskaper om hur man gör rätt, och det bör du också ha redan från början.
Ett nära samarbete med en leverantör som kan erbjuda en helhetslösning lönar sig alltid. Det förenklar en redan komplex process. Att involvera leverantören tidigt i designfasen gynnar dig både på lång och kort sikt. På kort sikt har du realistiska mål som sätts upp tidigt. På lång sikt har du en partner som förstår din flotta, dess servicebehov och din verksamhet.
För många verksamheter ligger styrkan med ett dieselfartyg i dess lägre CAPEX idag. Ett elektrifierat/e-fuel-fartyg betalar sig i form av driftsäkerhet, driftskostnader och hur det behåller sitt värde under kommande decennier. Detta nya fokus på OPEX kan vara en utmaning för vissa marknader, men är en viktig faktor för högeffektiva fartyg med låga utsläpp. Marknaden och hur vi gör affärer håller fortfarande på att anpassa sig till dessa nya lösningar, men det är bara växtvärk på den oundvikliga vägen mot en industri med nollutsläpp.
