Sjötrafiken står för en betydande del av utsläppen från transportsektorn.
Det är möjligt att minska påverkan på luftkvaliteten och minska utsläppen av växthusgaser på de europeiska vattenvägarna och i städerna med elektriska framdrivningslösningar för passagerarfärjor och arbetsbåtar.
"Vi är mycket glada över att se en utveckling där allt fler av våra marina fartyg övergår till elektrisk framdrivning", säger Eirik Nesse - Director Marine Propulsion, Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power).
Det Bergen-baserade företaget, som specialiserar sig på marina kraftsystem, har under de senaste åren gjort stora investeringar i utvecklingen av hybrid- och elektriska framdrivningslösningar för färjor och snabba passagerarfartyg. Nu kan ytterligare ett segment inom passagerartrafiken dra nytta av de lösningar som BOS Power erbjuder.
"Alla våra större städer i Europa har en miljöstrategi för att minska de lokala utsläppen från transportsektorn. För att minska utsläppen från kryssningsfartyg och stora fartyg krävs betydande investeringar i landström, men vi har nu en lösning klar för de mindre passagerarfartyg och arbetsbåtar som trafikerar våra vattenvägar", säger Nesse och förklarar
"Den gemensamma nämnaren för dessa fartyg är att de vanligtvis trafikerar korta rutter med relativt låga hastigheter. Det innebär att de inte behöver stora batteripaket för de elektriska framdrivningssystemen, och den laddningseffekt som krävs är hanterbar utan stora investeringar i den elektriska infrastrukturen för landström.
Eirik Nesse, chef för marin framdrivning på BOS Power
Har ni färdiga lösningar för den här typen av fartyg?
"Ja, det har vi verkligen. Tekniken är testad och beprövad i flera fartyg i kommersiell drift. Dessutom kan våra lösningar skalas upp för att passa olika fartygstyper.Massiv efterfrågan
Små passagerarfartyg trafikerar ett antal städer längs kusterna och de inre vattenvägarna i Norden.
Det verkar vara en stor marknad för de lösningar ni erbjuder?
"Det är det verkligen. Vi är en partner och rådgivare för sådana fartygsoperatörer. Vårt team, som består av projektledare, ingenjörer och tekniker, skräddarsyr lösningar för varje enskilt fartyg. Vi bygger också livslånga relationer med våra kunder och tillhandahåller uppföljning och service längs vägen, baserat på vår omfattande närvaro av servicetekniker över hela Norden."
Nesse tror att det kommer att ske en betydande tillväxt av gröna lösningar inom sjöfartssektorn.
"Efterfrågan på hybrid- och ellösningar för färjor och passagerarfartyg växer år för år. I vissa fall finns det fortfarande tekniska utmaningar att övervinna, men det är ändå mycket tillfredsställande att vara en aktiv partner i den gröna omställningen i vår bransch. Sjöfartssektorn förlitar sig traditionellt på fossilbränslebaserade framdrivningssystem, men det sker nu en övergång till hybriddrivningssystem och nollutsläppslösningar. Batteridrivna lösningar där energin för framdrivningen lagras i batterier är särskilt efterfrågade för att effektivt minska utsläppen av växthusgaser.
Batterielektriskt framdrivningssystem - exempel på systemkonfiguration
Nollutsläppsfärjor i kompositmaterial
BOS Power har deltagit i utvecklingen av världens första helelektriska bilfärja byggd i GRP-kompositmaterial, godkänd för transport av farligt gods.
"Vi levererade det elektriska framdrivningssystemet till Barmen-färjan. Projektet var ett joint venture med den innovativa miljön runt Easy Form och Måløy-varvet i Sogn och Fjordane, Norge.
BOS Power har också upprepat sina framgångar med sina partners i Måløy. Den helt eldrivna passagerarbåten "Ole Bull" transporterar passagerare till kompositören Ole Bulls museum på Lysøen, Os, i Norge. Det blev en ny upplevelse för passagerarna med en mycket tyst passage och inga utsläpp av växthusgaser.
"Vi levererade skräddarsydda lösningar "från bryggan till propellern" för det här projektet, inklusive batteripaket, laddningssystem, elmotorer, elcentraler och energistyrningssystem för båten", avslutar Nesse.
BOS Power har en betydande kompetens inom utveckling och leverans av hybrid- och nollutsläppssystem, med en egen utvecklingsavdelning och ett eget labb för utveckling av nollutsläppssystem. Företaget tillhandahåller kompletta nyckelfärdiga system, inklusive kraft- och styrsystem, för integrerade lösningar i fartyg och andra installationer, fullt testade och certifierade.
Förutom att utveckla hybrid- och nollutsläppslösningar är BOS Power nordisk distributör för det välkända motorvarumärket mtu från Rolls-Royce Power Systems.