Skip to content
Rygerprinsessen uppgraderad med SCR-efterbehandlingssystem.
torsdag, 19 mars 20202 min read

Miljövänlig framdrivning för Rygerprinsessen

Det norska företaget Rødne Fjord Cruise AS har uppgraderat den snabba passagerarfärjan "Rygerprinsessen" med SCR-efterbehandlingssystem. SCR-systemet är en miljövänlig teknik som minskar NOx-utsläppen med upp till 80% och bidrar till en betydande minskning av skadliga utsläpp.

Den norska inrikes sjötrafiken står för 34% av alla NOx-utsläpp i Norge. Att minska passagerarfartygens miljöavtryck är viktiga åtgärder för att förbättra ryktet för en viktig transporttjänst i vårt samhälle. Allmänna snabba passagerarfärjor utför kritiska infrastrukturtjänster i många lokalsamhällen i våra kust- och fjordregioner.

SCR-systemen levererades av Bertel O. Steen Power Solutions Norway AS i Bergen i samband med installationen av två nya motorer av typen mtu 8V2000M72 med en effekt på 720 kW vardera. Motorerna, tillsammans med SCR-systemen från STT Emtec AB, reducerar utsläppen i enlighet med IMO Tier III-utsläppsstandarden för sjöfart. IMO:s Tier III-utsläppsgränsstandard träder i kraft i Nordsjön och Östersjön ECA (Emission Control Area) från januari 2021, men gäller endast för nybyggda fartyg med kölsträckning efter januari 2021.

Retrofit-lösningar, där SCR-system installeras i befintliga fartyg, ofta i kombination med repowering av fartyget, erbjuder därför en utmärkt möjlighet att minska utsläppen från denna sektor snabbare än enbart genom förnyelse av flottan. Nordsjöns ECA sträcker sig också bara upp till 62°N, så fartyg som byggs för drift norr om denna linje är inte skyldiga att uppfylla de lagstadgade utsläppskraven. Implementering genom operatörsinitiativ är följaktligen viktiga bidrag i arbetet med att minska utsläppen från den marina sektorn.

Ragnhild Opsahl Teigen"Vi vill driva vår verksamhet med hållbar teknik inom sightseeing- och turistsegmentet. Vi kan inte tillåta oss att vara en miljömässig eftersläntrare, och är därför mycket nöjda med de installerade SCR-systemen tillsammans med de nya motorerna från BOS Power " - säger Ragnhild Opsahl Steigen, teknisk chef på Rødne Fjord Cruise.

Motorleverantören valde STT Emtec SCRmarine utifrån krav på utrymme, tillförlitlighet och dokumenterad utsläppsminskning.

John Asle Marhaug på Bertel O. Steen Power Solutions Norway AS säger att - "STT Emtec SCR är den bästa marina lösningen på utmaningarna med trånga maskinrum och utrymme för komponenter och utrustning. SCR-systemet från STT Emtec uppfyllde kraven på installation och låg vikt.

Systemet är en modulär lösning som är lätt att montera i skrovet och som dessutom kan installeras både horisontellt och vertikalt på avgasröret. SCRmarine-system från STT Emtec använder tryckluftsassisterad tillförsel av urea för att uppnå hög upplösning av ammoniaken och därmed säkerställa maximal effekt i de katalytiska omvandlarna. Omvandlarna styrs och övervakas av ett egenutvecklat ECU-system som i sin tur ger loggdata till operatören.

Eftermontering av ett SCR-efterbehandlingssystem kan också ge ekonomiska fördelar för operatören. Den norska "NOx-fonden" erbjuder ekonomiskt stöd som beräknas utifrån hur mycket NOx som reduceras i verksamheten. Kontakta BOS Power för att diskutera alternativ och eventuell hjälp med att ansöka om ekonomiska incitament.

RELATERADE ARTIKLAR