BOS Power har certifierat MTU:s S2000 M72-serie för att uppfylla de nya och strängare utsläppskraven från IMO som trädde i kraft i januari 2021
- Motorserien S2000 M72 är nu IMO Tier III-certifierad av DNV. Vi använde en 10V 2000 M72 som testmotor när vi certifierade Serie 2000 mot de nya utsläppskraven, säger John Asle Marhaug, Senior Sales Manager Marine på BOS Power. Han tillägger:
- De stränga utsläppskraven gäller i ECA-områdena Nordsjön och Östersjön där IMO-standarden sätter utsläppsgränser för NOx.
Grön sjöfart
Ett ECA-område (Emission Controlled Area) definieras i bilaga VI till den internationella konventionen om förhindrande av förorening från fartyg (MARPOL) och innebär strängare kontroller av svavelutsläpp och kväveoxider (NOx) i definierade geografiska områden.
Förutom den nordiska regionen med Engelska kanalen, Nordsjön och Östersjön definieras ECA även för hela USA:s öst- och västkust. Från och med januari 2021 måste alla nya fartyg som används i dessa områden uppfylla IMO:s strikta Tier III-krav.
- Gäller Nordsjöns ECA för hela den norska kusten?
- Nej. Kusten från centrala Norge (62°N) och längre norrut definieras inte som ett ECA-område, men majoriteten av de fartyg som trafikerar dessa vatten kommer förmodligen också att uppfylla IMO:s Tier III-krav. De flesta operatörer inom offshore-industrin kräver till exempel att den nuvarande IMO-standarden ska följas innan kontrakt tilldelas, säger Marhaug.
Framdrivningslösningar för hela kusten
De nya miljökraven ger en NOx-reduktion på cirka 75 procent från de tidigare kraven. Det är en drastisk minskning som både små och stora rederier måste förhålla sig till.
- Vi kan fungera som en partner och rådgivare för fartygsoperatörer, eftersom vi har lång erfarenhet och kunskap om elektrifiering av fartyg, användning av katalysatorlösningar för utsläppsreduktion och hybridlösningar för snabbfärjor, färjor och servicefartyg.
Med det nya certifierade systemet kan vi omedelbart börja uppgradera befintliga framdrivningssystem i fartyg och leverera lösningar för nybyggnationer, säger Marhaug och fortsätter:
- Vi vill vara en partner och rådgivare för fartygsoperatörer när det gäller utsläppsregler. Vårt team, som består av projektledare, ingenjörer och tekniker, skräddarsyr lösningar för varje enskilt fartyg. Vi bygger också livslånga relationer med våra kunder och tillhandahåller uppföljning och service längs vägen, baserat på vår omfattande närvaro av servicetekniker över hela Norden.
Tekniska detaljer för BOS Power IMO Tier III Solutions
- Skräddarsyr ni lösningar?
- Ja, vi skräddarsyr lösningar för varje enskilt fartyg. Eftersom vikt och utrymme ofta är en utmaning anpassar vi den bästa placeringen av efterbehandlingssystemet för att möjliggöra maximalt utnyttjande av utrymmet och ta hänsyn till eventuella viktbegränsningar.
- Den motor som användes i IMO-testet används ofta i höghastighetsfartyg och servicefartyg för havsbaserad vindkraft. Det finns få andra system på marknaden idag som kan matcha BOS Power S2000 IMO Tier III-lösningarna när det gäller effekt/vikt-förhållandet.
Uppgradering för att sänka utsläppen
BOS Power har redan uppgraderat äldre fartyg med nya och miljövänliga motorer med stor framgång. Detta har gjorts för rederier och operatörer som vill ligga i framkant av de nya krav som införs från januari 2021, och som vill förbättra sin miljöprofil. Fartyg som trafikerar kusten idag uppfyller inte de nya miljökraven, trots att detta i princip bara gäller nya fartyg.
- Kan ni uppgradera befintliga framdrivningssystem så att de uppfyller de nya utsläppskraven?
Ja, det kan man.Vi erbjuder uppgraderingar av befintliga mtu-motorinstallationer genom att installera ett efterbehandlingssystem som uppfyller de nya kraven, en lösning som vi är ensamma om på det nordiska marknaden, säger Marhaug och tillägger:
- Vi har god kännedom om tillgänglig teknik och vi vill gärna vara både sparringpartner och rådgivare till våra kunder.
Det var BOS Powers ingenjörer och tekniker som lyckades få mtu-motorn godkänd på rekordtid.
- Vi tog oss an utmaningen och inledde omfattande konstruktion och testning mitt under coronapandemin, säger Ingleif Iversen, Engineering & Project Director på BOS Power.
- Vi använde oss av testanläggningen hos Ricardo i Storbritannien för att få detta att hända. Kort sagt anpassade vi ett efterbehandlingssystem till testmotorn. Kravet är att motorn och efterbehandlingssystemet ska köras tillsammans under testet och testas som ett system. Motorsystemet certifierades slutligen av DNV GL, som också övervakade testet online.
Övervakat på distans
Testet var mycket grundligt och utmanande. Strikta krav ställdes på temperatur, luftfuktighet, motorövervakning och mätning av avgasutsläpp.
- Vi fick inte komma in i Ricardos labb på grund av coronapandemin. Testet fick därför fjärrövervakas från Bergen, säger Iversen och fortsätter:
- Vi är mycket stolta över att ha tagit oss an den här utmaningen och slutfört den mitt under den norska nedstängningssituationen. Vi har en ingenjörsavdelning som både är framåtblickande och kan agera snabbt för att hitta de lösningar som marknaden kräver.
Ledande inom den gröna omställningen
BOS Power är mer än en motorleverantör. Förutom en ledande motorportfölj utvecklar och levererar företaget effektiva energilösningar med hybrid- och elektriska framdrivningssystem, samt erbjuder livslång support i hela Norden med lokala kontor i alla de nordiska länderna.
- Ni investerar också kraftigt i lösningar för den gröna omställningen?
- BOS Power har under många år fokuserat på grön omställning inom den maritima sektorn, och det är naturligt att vi strävar efter att ligga i framkant när det gäller nya miljökrav. Detta är också vad våra kunder behöver och förväntar sig av oss, säger Marhaug och avslutar:
- Drifttiden för framdrivningssystemen är affärskritisk för professionella användare, där ett effektivt och lyhört serviceerbjudande är nyckeln till att säkra driften. Snabb tillgång till reservdelar och servicetekniker, omfattande verkstadskapacitet för planerat underhåll och effektiva värdebevarande avtal erbjuds av BOS Power i hela Norden.