Nytt kontrakt för leverans av elektrisk framdrivningslösning till Bertel O. Steen Power Solutions
Den helelektriska passagerarbåten är designad och utvecklad av Atle Ellefsen som DNV GL:s bidrag till skarvteamet för att förverkliga projektet och blir en av världens minsta passagerarfärjor i komposit, enligt KODE. Den nya båten kommer att byggas av Easy Form och Måløy Verft i Sogn og Fjordane. Ole Bull har en kapacitet på 49 passagerare och en besättning på en till två personer. Fartyget ska transportera passagerare till och från Ole Bull-museet på Lysøen.
Detta är Bertel O. Steen Power Solutions andra kontrakt för energisystemet för fartyg med elektrisk framdrivning. Kontraktet omfattar batteripaket, laddningssystem, permanentmagnetiska elmotorer, ställverk och energihanteringssystem som utvecklats av Bertel O. Steen Power Solutions.
Framdrivningslösning väl lämpad för mindre och viktkänsliga fartyg
Det här kontraktet visar att Bertel O. Steen Power Solutions har lösningar som är särskilt lämpliga för mindre och viktkänsliga fartyg. Vi har investerat mycket i utvecklingen av elektriska framdrivningslösningar under de senaste åren, bland annat genom förvärvet av Inpower i Molde, som nu är en integrerad del av Bertel O. Steen Power Solutions. Vi anställer för närvarande flera ingenjörer i Molde där vi har vårt kompetenscenter med testlabb och specialister på kraftsystem för den marina industrin.
Energieffektivt system
Vi är glada över att KODE valde elektrisk framdrivning för MF Ole Bull och att Bertel O. Steen Power Solution får möjlighet att leverera ett effektivt energisystem som är särskilt väl lämpat för en sådan båt. Vi har haft ett nära samarbete med varvet under hela designprocessen för att hitta de bästa lösningarna för en sådan båt,
säger Eirik Nesse, direktör för affärsutveckling på Bertel O. Steen Power Solutions.