Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) ansluter sig till Norleds arbete med att installera nya, miljövänliga motorer i sina äldre expressbåtar.
Bertel O. Steen Teknikk AS ansluter sig till Norleds satsning på att installera nya, miljövänliga motorer i sina äldre expressbåtar.
Tekniska nyheter och innovativa lösningar är ett absolut måste om man ska kunna uppfylla de framtida miljökraven på sin flotta av expressbåtar.
"Det kommer att ta många år innan fossila bränslen helt försvinner från marknaden, men det finns effektiva miljöåtgärder som man kan vidta redan idag", säger Bjørn Egil Søndenå, regionchef för expressbåtar på Norled.
Norled kommer att få tydliga miljöfördelar från både hybriddrivna lösningar och uppgraderingar av äldre expressbåtar.
"Klimatkraven blir strängare och strängare. Det viktiga för oss är att ha partners som hänger med i tiden när våra expressbåtar behöver tekniska uppgraderingar", säger Søndenå.
Grönare framdrivning
Det företag som valdes av Norled för uppgraderingen av expressbåtarna Fjordsol och Fjordglimt är Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek). Före namnbytet var Fjordglimt känt bland passagerare i västra Norge som Tiderose.
Läs mer: Grönt ljus för syntetisk diesel
Bosteks leverans består av MTU 8V 2000-motorer med en effekt på 720 kW vardera. MTU 2000- och 4000-serien har certifierats för syntetisk diesel, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 80 procent.
Motorerna kommer också att levereras med en katalytisk omvandlare (SCR), som minskar NOx-utsläppen med upp till 90 procent. Detta kommer att hjälpa expressbåtarna att uppfylla marknadens strikta IMO Tier III-utsläppskrav med bred marginal efter uppgraderingen.
"Norska myndigheter har identifierat förnybart bränsle och bland annat syntetisk diesel som ett av flera alternativ för att minska utsläppen av växthusgaser", säger Roy Storeng, Sr. Sales Manager på Bostek i Bergen. Han förtydligar:
"Den senaste generationen av förnybart bränsle har ungefär samma egenskaper som diesel enligt EN590-standarden. Dessutom är det här bränslet hållbart.
En mängd utmaningar
Bostek har länge satsat på gröna lösningar för expressbåtsmarknaden, bland annat genom förvärvet av Inpower i Molde.
Läs mer: Bostek satsar på grön framdrivning
Norled är beroende av leverantörer som Bostek för att möta framtidens miljökrav.
"Expressbåtsmarknaden förväntas bli helt grön i Norges pågående gröna skifte. Därför är det viktigt att samarbeta med innovativa aktörer som utvecklar miljövänlig teknik för den norska marknaden", säger Søndenå.
"Men är det omöjligt att ersätta diesel nuförtiden?"
"Batteridrift är i dag endast möjligt på korta sträckor. Om man väljer ren batteridrift leder det till lägre hastighet, bland annat på grund av viktutmaningarna. Drift med enbart batterier kommer att kräva förändringar i ruttstrukturen", säger Søndenå och tillägger
"Ett annat omdiskuterat alternativ är vätgasbaserad framdrivning. Även denna lösning kommer att kräva en väletablerad landbaserad infrastruktur. Men vi rör oss hela tiden i rätt riktning."
"Det kommer att ta många år innan fossila bränslen helt försvinner från marknaden, men det finns effektiva miljöåtgärder som man kan vidta redan idag"
Bjørn Egil Søndenå- Regionchef för Expressbåtar på Norled
Hybrid framdrivning
Norled kommer att få den första expressbåten med hybriddrift levererad i januari 2019. Hybridmotorn kommer främst att användas vid avgång och ankomst.
"Anlöp och manövrering i hamnen kräver inte så mycket motoreffekt. Detta är en tid då motorn mer eller mindre går på tomgång. Vid hybriddrift stängs dieselmotorn av och elmotorn tar över", förklarar Søndenå.
"Vi är mycket nöjda med orderingången inom expressbåtssegmentet. Vi satsar också på projekt inom det tyngre marknadssegmentet, bland annat service- och brunnsbåtar för havsbaserad vindkraft. Här kan vi erbjuda ett antal lösningar som uppfyller dagens och framtidens miljökrav", säger John Asle Marhaug, Marine Sales Manager på Bostek.
Bra samarbete
För att lyckas med sin miljöstrategi satsar Norled på långsiktiga samarbeten.
"Vi har extremt goda relationer med alla våra motorleverantörer. Det som är bra med Bostek är att de är oöverträffade när det gäller vidareutveckling och kundanpassning av de motorer som de får från sina leverantörer. Det ger en förutsägbarhet i vår verksamhet."
Norled uppskattar att Bostek fortsätter att följa upp även efter att en enskild leverans är klar.
"Vår försörjning är beroende av att vi kan säkerställa en god marknadsservice i 10 till 15 år efter leverans. Därför är det oerhört viktigt för oss att allt fungerar som det ska, särskilt
ska, särskilt med tanke på att vi har strikta krav på regelbundenhet i våra kontrakt", säger Søndenå och avslutar:
"Bostek tar alla miljöutmaningar på allvar. Vi pratar ofta med dem om förbättringar, systemanpassningar och innovationer. De har blivit en utmärkt partner för oss på Norled."