Skip to content
The-green-transition-is-blue
fredag, 5 juni 20203 min read

Den gröna övergången är blå

Hur kan vattenbruksnäringen bli ledande i den gröna omställningen?

Vattenbruksnäringen står inför stora utmaningar under de kommande åren. Vägen mot ett mer hållbart vattenbruk beskrivs som ett blått taktskifte

Eirik Nesse BW "Det rapporteras om två framtida trender: landbaserade odlingar och havsbaserade odlingar. Målet är att göra vattenbruket mer miljövänligt och öka produktionen på anläggningarna", förklarar Eirik Nesse, Director of Business Development på Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power).

"Den gröna omställningen är också en blå omställning. BOS Power sitter redan i förarsätet när det gäller att hjälpa den maritima sektorn att uppnå en grönare och mer miljövänlig verksamhet både till havs och på land", säger han.

Djupa hav

Så kallade djuphavsodlingar kommer att kräva större och mer robusta anläggningar jämfört med dagens fiskodlingar. Större odlingar kommer att producera mer fisk och vara mer lönsamma. Men djuphavsodlingar kräver också mer energi, och landbaserad kraft är inte ett alternativ.

Enligt Nesse innebär detta att hybrid- och nollutsläppslösningar kommer att behövas för att minska klimatavtrycket. Han lyfter fram den infrastruktur som finns på plats för sådana anläggningar:

"Vi har lång erfarenhet av och expertis inom marina energilösningar för både havsgående fartyg och andra installationer. När det gäller vattenbruk ger elektrifiering av arbets- och stödfartyg stora miljöfördelar", säger han och tillägger

"Dessutom kan vi använda batteripack tillsammans med dieselgeneratorerna ombord på foderflottorna för att minska förbrukningen av fossila bränslen. Detta tillvägagångssätt minskar klimatavtrycket avsevärt. Fiskeflottan kan sedan också använda våra hybrid- och elektriska framdrivningslösningar som ett sätt att minska sitt klimatavtryck."

Konkurrensfördelar

Den tid då det kommer att krävas att hela sjöfartssektorn ska drivas med nollutsläpp kommer allt närmare. Allt strängare miljökrav införs med en allt kortare tidshorisont.

"Norge är bundet av internationella åtaganden, och vattenbruksnäringen kommer att få stora ekonomiska fördelar av att införa åtgärder för att hantera klimatförändringarna. Vi kan redan se att konsumenterna är engagerade i hållbarhetsfrågor. Ett lågt klimatavtryck kommer helt klart att bli en konkurrensfördel för hela fisk- och skaldjursindustrin", fortsätter Nesse.

BOS Power skräddarsyr lösningar för hela den maritima sektorn. Förutom att leverera effektiva energilösningar erbjuder företaget också stöd under hela driftperioden.

"Vi har en stor och kompetent serviceenhet på plats för våra kunder som betjänar hela Norden, något som även fiskodlingsindustrin kommer att dra nytta av."

Innovation och utveckling

BOS Power, som har sitt huvudkontor i Bergen, har ett starkt fokus på utveckling och innovation.

"Kort sagt har vårt fokus traditionellt legat på framdrivning av dieselbåtar.

Men nu går vi alltmer över till hybriddrivsystem och nollutsläppslösningar", säger Nesse och fortsätter:

"Hybridlösningar där batteridriften tar över under perioder är särskilt efterfrågade för att minska utsläppen av växthusgaser."

BOS Power har hög kompetens inom utveckling och leverans av hybrid- och nollutsläppslösningar och har en egen avdelning och ett eget labb i Molde för utveckling och innovation. Företaget tar ansvar för kompletta systemleveranser, designar kraft- och styrsystem och levererar integrerade lösningar som är fullt testade och certifierade för fartyg och andra installationer.

Förutom att utveckla hybrid- och nollutsläppslösningar är BOS Power nordisk distributör för de välkända mtu-motorerna .

Nollutsläppsfärja i kompositmaterial

BOS Power deltog nyligen i utvecklingen av världens första helt eldrivna kompositfärja.

"Vi levererade det elektriska framdrivningssystemet till färjan Barmen. Projektet var ett samarbete med den innovativa miljön kring FoU-företaget Easy Form och skeppsbyggaren Måløy Verft i Sogn og Fjordane."

BOS Power upprepar framgången med sina partners på Måløy i år. Den helelektriska passagerarbåten "Ole Bull" är nästan färdigbyggd. Den kommer att transportera passagerare fram och tillbaka till kompositören Ole Bulls hem på Lysøen i Os.

"Vi levererar även egenutvecklade lösningar till det här projektet, bland annat batteripaket, laddningssystem, elmotor, fördelningscentraler och ett energihanteringssystem för båten", avslutar Nesse.

RELATERADE ARTIKLAR