Skip to content
DSC_4811 copy_LinkedInindlæg
onsdag, 23 november 20222 min read

BOS Power fyrdubblade sin omsättning

Den gröna omställningen ställer helt andra krav på motorleverantörerna än för bara några år sedan, då det främst handlade om att ha den bästa motorn i lager.

För två år sedan blev den danska motoråterförsäljaren Holm Technoscan en del av den nordiska koncernen Bertel O. Steen Power Solutions (BOS Power).

Det Glostrup-baserade företaget hade då cirka 20 anställda och sysslade främst med försäljning och service av mtu-motorer till sjöfartssektorn.

Men så är inte längre fallet.

Företaget kan naturligtvis fortfarande leverera mtu-motorer, men det är inte längre främst inriktat på försäljning och service av dieseldrivna motorer.

Komplexa lösningar

Idag fokuserar BOS Power i mycket högre grad på komplexa energilösningar till kunder inom en lång rad branscher både på vatten och på land och genom förvärv och organisk tillväxt har BOS Power fyrdubblat sin omsättning från cirka 200 miljoner norska kronor på bara några år till cirka 800 miljoner norska kronor.

- Vi har gått igenom en mycket stor omvandling av företaget, och det gäller även vår avdelning i Danmark. Att vara mtu-leverantör är lite som att ha en glasskiosk. Här vet alla vad de ska köpa, och det handlar bara om att ha den bästa glassen - mer avancerat blir det inte. Som systemleverantör är det mer komplicerat. Här handlar det om att utforma projekten, och man är ofta involverad i dem under lång tid, säger Eirik Nesse, chef för affärsutveckling på BOS Power.

- En av de saker vi har lyckats bra med är att vi har gått från att vara en traditionell motorleverantör till att bli en systemleverantör med den kompetens som behövs för att ge kunderna råd i processen, säger han.

Utvecklingen inom BOS Power drivs till stor del av den gröna omställningen.

Företaget levererar bland annat nödkraftsystem till stora företag som datacenter, sjukhus och köpcentrum.

Den maritima sektorn

Inom den maritima sektorn ligger fokus till stor del på att hitta alternativa lösningar till bränslemotorer.

Eirik Nesse konstaterar i sammanhanget att det är stor skillnad på hur lätt det är att konvertera fartyg beroende på vad fartygen används till.

Fiske är en av de branscher där det är långt ifrån enkelt.

- Det är en stor utmaning att hitta bra lösningar inom fisket, men på kort sikt ser jag många fördelar med hybridlösningar, där man kompletterar den traditionella dieselmotorn med el. På längre sikt tror jag att vi kommer att få se en övergång till alternativa bränslen som metanol, säger Eirik Nesse.

- Men det råder ingen tvekan om att de alternativa lösningar som finns är dyrare än de som används idag. Därför är det ingen tvekan om att traditionella dieselmotorer kommer att vara en del av lösningen under många år framöver, säger han.

Inga enkla lösningar inom fiskeindustrin

Även om det inte finns några enkla lösningar inom fiskeindustrin råder det knappast någon tvekan om att även den kommer att ställa om till grönare lösningar under de kommande åren.

- Fiskeindustrin är den del av den maritima sektorn där det har skett minst förändringar. Detta gäller både i Norge och Danmark. Det kommer förmodligen också att krävas politiska krav och ekonomiskt stöd för att en större förändring ska ske, säger Eirik Nesse.

- När vi har sett en stor övergång från bensin- och dieselbilar till elbilar i Norge, så är det till stor del kopplat till att myndigheterna har gett stora ekonomiska incitament för det. Jag tror att man kommer att se samma sak i fisket, säger han.

RELATERADE ARTIKLAR