Specialkonstruerat mtu-system säkerställer driftskontinuitet efter utfasning av kolkraft.
Efter stängningen av Danmarks sista kolkraftverk 2024 var DIN Forsyning tvungna att hitta alternativa uppvärmningslösningar för att upprätthålla en stabil fjärrvärmeförsörjning för 185.000 invånare. Med bara fyra timmars tillåten driftstoppstid per år och kol inte längre fanns med i ekvationen, var behovet av ett motståndskraftigt och hållbart energisystem akut.
Denna nödvändighet blev katalysatorn för deras övergång till en mer hållbar verksamhet.
Övergång till grönare energikällor
BOS Power och Rolls-Royce skapade en mtu-hybridlösning som integrerar nödkraft, energilagring och avancerad värmeåtervinning. Det specialkonstruerade systemet utformades för att uppfylla stränga krav på drifttid och möjliggöra långsiktig energiflexibilitet . Även om mtu-gas- och batteritekniken hade testats separat var det en banbrytande insats att integrera dem i ett enda driftsystem.
Lösningen ger trefaldigt värde: nätstabilitet, högeffektiv värmeproduktion och reservkraft.
Dess vätgasklara design och intäktsgenererande potential, genom deltagande i FCR (Frequency Containment Reserve), signalerar en framåtblickande strategi för energiresiliens och kostnadsoptimering. I det här projektet används dagens teknik för att hantera morgondagens utmaningar.
Valet av detta tillvägagångssätt visar att det finns en mer miljövänlig och mångsidig lösning för att lösa behoven av kontinuerlig drift.
- Jess Thorsen, CTO PowerGen, BOS Power
Ett pålitligt partnerskap med beprövade resultat
Från koncept till driftsättning har BOS Power haft ett nära samarbete med Rolls-Royce och DIN Forsyning för att anpassa varje teknisk detalj.
BOS Power har varit en professionell och pålitlig partner genom hela projektet. Förtroende är en viktig del i våra partnerskap, och BOS Power, inklusive Jess, Jesper och resten av teamet, har uppfyllt våra förväntningar.
- Henrik Hagen, senior projektledare, DIN Forsyning
Resultatet är ett flexibelt, skalbart och regelefterlevande system som är konstruerat för att säkra kontinuerlig drift i en framtid med låga koldioxidutsläpp.
Vill du veta mer om hur vi uppnådde detta resultat? Läs hela berättelsen om fallet.